понедељак, 18. децембар 2017.

Moj vodič kroz Trebinje

"Za Trebinje se kaže da je grad sunca i platana i smatra se jednim
od najlepših gradova Bosne i Hercegovine."

Polazak je bio dana 22.o9.2o17. godine /petak veče/ sa parkinga Sava centra, sastanak putnika u 22,3o h, polazak u 23,oo h, autobus na sprat "Montesol" agencije.

***

Nakon prve zvanične objave na blogu, jedna čitateljka je postavila odlično pitanje, koje je glasilo:

"Gordana Milojkovic:
 Sve sam pročitala ali cenu ne videh.Koliko je?"

Cena izleta bila je 45 evra, a aranžman je glasio

ovako: Travellino - Trebinje / Dubrovnik

Plan i tok puta

Kristina Stojanović Aleksić je bila naš vodič na ovom putovanju. Naredna dva dana smo se družili sa njom i stvorili neka lepa sećanja, neke lepe uspomene zajedno, kojih ćemo se svi rado sećati.

Najpre nas je pozdravila ispred agencije "Travellino" koja je i bila organizator ovog putovanja i od kolega - Srđana koji je bio tog trenutka za volanom i Mikija, koji je nešto kasnije preuzeo komandu nad autobusom.

Ulaz u agenciju "Travellino" u Beogradu,
ul. Balkanska br. 28

Tačna lokacija agencije

Njih troje su bili ekipa koja je bila zadužena da se sprovede program koji smo mi sebi namenili za ovaj vikend.

Sutradan nas je čekao jedan dinamičan dan, jedan lep dan i Kristina je očekivala da će ga svako od nas iskoristiti onako u potpunosti, a da bi se to dogodilo neophodno je bilo da se dobro odmorimo te noći koja je pred nama, koliko je to moguće, da iskoristimo svaki trenutak za dremež i spavanje, ukoliko lako zaspimo u autobusu, da bismo sutra imali snage za obilazak i sve što nas čeka.

Kristina se zato sada oglasila u samom startu, da nas ne bi budila nakon toga.

***

Što se tiče nekih tehničkih stvari našeg puta, išli smo Ibarskom magistralom do Užica, a onda smo morali malo obilaznicom, pošto je deo puta od Užica do Kremne pod radovima bio već nekoliko meseci i kako kažu biće do kraja novembra, tako da smo morali jednom obilaznicom kroz Užice da prođemo i tu nam je otišlo malo više vremena.

To je bilo nešto što nam je produžilo ovo naše avanturističko putovanje za tu deonicu i zbog toga što je put malo nepristupačan, više je krivina, sporije se vozilo.

Od Kremne smo već normalno išli ka Višegradu, i od Višegrada lagano do Trebinja.

Ono što nas je Kristina morala upozoriti u samom startu jeste da ćemo se kretati jednom zemljom koja i nije baš poznata po tome da ima puno restorana koji rade noću, da nema baš puno benzinskih pumpi, tako da smo bili malo ograničeni što se tiče mesta na kojima možemo da pravimo pauze. Naravno da smo ih pravili, ali ta mesta i te pumpe na kojima smo mi stajali, nisu mogle da se pohvale velikim brojem toaleta.

I pauza - 30 minuta od 1,2o do 1,5o h
pumpa "Leonardo" Čačak
toalet i kupovina kome šta treba

U autobusu nas je bilo 67-oro, kada smo posle Požege bili kompletirani kao ekipa, pošto smo kupili usput još nekoliko putnika u Čačku i nekoliko putnika ispred Požege. Tada smo bili tek svi na broju, i onda je to po malo produžavalo pauzu, jer svi smo morali do toaleta, svi smo morali da protegnemo noge, tako da smo unapred bili zamoljeni od strane vodiča za strpljenje i ovo je bilo nešto što je potpuno normalno za ovakav put.

Pauza je bilo dosta, onoliko koliko ih je bilo i potrebno, ali ono što može da predstavlja problem na ovakvom putovanju, gde je veliki broj putnika, jeste broj toaleta.

II pauza za toalet i kafu - od 6,oo do 6,25 h
Motel P, Novo Goražde
U 6,28 h smo pošli dalje.

mesto Ustiprača

Naša poslednja pauza bila je ispred samog Trebinja u selu Mosko. U Trebinju se autobus odmah parkirao i odmah smo sa vodičem krenuli u razgledanje grada.

Pauza III ispred samog Trebinja bila je od 9,4o h do 10,36 h
za toalet, kafu, razbuđivanje i presvlačenje.

Autobus "Montesol" agencije kojim smo putovali

Evo i da vidite kakve su cene npr:
crna mala kafa = o,5o €

Motel "Konak" Trebinje Mosko (put za Trebinje), Mosko bb, Trebinje
Nalazi se na 10 km od Trebinja.
Bosna i Hercegovina
FB strana:

To je bio razlog zašto smo napravili jednu pauzu pre samog Trebinja, da se tu probudimo, da popijemo kafu, doručkujemo, umijemo se, presvučemo ukoliko treba (a trebalo je, jer je noću bilo hladno, a preko dana znatno toplije), probudimo se fino i da spremni možemo čili, orni i vedri da uđemo u Trebinje i da prošetamo kroz ovaj gradić i da upoznamo njegove znamenitosti.

Nakon toga bilo je i vreme i za našu prvu fakultativu, odmah po razgledu grada.

*** Koliko je trajao razgled grada?

Razgled grada je trajao oko sat vremena i nakon toga je bilo malo vremena da možemo mi sami da prošetamo, da popijemo eventualno kafu ili da prošetamo do pijace, pošto je pijaca u Trebinju veoma interesantna, ali radi samo do 14,oo sati - to je neko krajnje vreme i nakon toga taj trg dobija ponovo neku svoju kulturnu ulogu, ova socijalna se završava, pijaca se prekida, više ne postoji, tako da za one koji bi voleli da posete pijacu u ovom gradu, ovo je bila dobra prilika za slobodno vreme, da možemo malo da uplivamo u grad, da iskoristimo ono vreme kada je grad najživlji. I zaista je to tako.

Nakon razgledanja grada sa vodičem, prošetali smo malo gradom i sami, obišli naravno i pijacu i videli kako to sve izgleda. Nismo imali nešto preterano puno vremena - tu oko pola sata samo. Obilazak Trebinja nastavili smo uveče, nakon smeštanja u hotele i malog odmora. Obišli smo malo grad, muzej itd.

Pijaca u Trebinju

*** Fakultativni izleti

Nakon toga je bilo i vreme za I fakultativu i to je nešto što se uglavnom ne propušta i nešto na čemu u 99 % slučajeva postoji 100 % odziv, zato što nekako niste došli u Trebinje, ukoliko ne posetite i dve najpoznatije svetinje u ovom gradu.

*** Cene fakultativnih izleta su bile sledeće:

* do manastira Tvrdoš i crkve Hercegovačka Gračanica = 5 €
* do Dubrovnika = 10 €
* vožnja brodom u Dubrovniku = 10 €
* večera u hercegovačkoj konobi sa muzikom = 15 €

1/ Manastir Tvrdoš

Prvi je bio manastir Tvrdoš. manastir koji je poznat po mnogo čemu, pre svega po svojoj burnoj istoriji, po svojoj starosti, datira već iz IV veka nove ere, i smatra se da je jedan od najstarijih sakralnih objekata na ovom prostoru, a druga stvar po kojoj je najpoznatiji jeste što se upravo ovde zamonašio Vasilije Ostroški. Treća stvar jesu svakako tvrdoška čuvena vina - Tvrdoš i Žilavka, kao najpoznatiji predstavnici istih, a imali smo i kustosa koji nas je u manastiru dočekao i sproveo, zatim dole spustio do podruma da možemo da vidimo kako izgledaju i ti njihovi čuveni podrumi, i ovde smo imali nešto slobodnog vremena za one koji su želeli da skoknu na degustaciju ovih vina i eventualno do crkvene prodavnice, gde smo mogli da kupimo ne samo njihova vina, već i maslinovo ulje, i druge proizvode koje pravi sam manastir.

Čuvena vina - Tvrdoš i Žilavka

2/ Crkva Hercegovačka Gračanica

Druga fakultativa je bila zapravo crkva i to je Hercegovačka Gračanica, crkva koju smo mi videli kako smo se spuštali ka Trebinju, i ono što je prvo upadalo u oči i ono nad čime je prvo zastajao dah, jeste svakako brdo Crkvine, na vrhu kojeg se nalazi Hercegovačka Gračanica.

Kompleks na brdu Crkvine /slika sa neta/

Crkva koja je podignuta po ugledu na Gračanicu na Kosovu, a da bi se ovde ispunila poslednja želja čuvenog pesnika, pisca, diplomate i političara Jovana Dučića. Ispunivši njegovu poslednju želju da bude sahranjen u jednoj od onih crkava kao što su crkve na Kosovu, kao što je Gračanica, po toj njegovoj želji je i podignuta ova crkva, gde se danas nalaze posmrtni ostaci ovog velikana.

O tome koja je priča pratila prenos posmrtnih ostataka, pričala nam je Kristina kada smo išli ka vrhu brda Crkvine, a ono što je posebno interesantno bilo pored ove priče jeste ono što nas večito ostavlja bez daha, a to je pogled.

!!! ... Za one koji žele više:

klik na --- Jovan Dučić po drugi put među Srbima

Sedam decenija od smrti Jovana Dučića

Pogled koji bacite na Trebinje sa ovog brda je nešto što ćete pamtiti jako, jaaako, jako dugo, i uvek kada vam budu pomenuli Trebinje, vi ćete se prvo setiti tog pogleda. Jednostavno sa ovog brda čitavo Trebinje imate kao na dlanu

Ovo smo obavili nakon malo slobodnog vremena u Trebinju i ova fakultativa koštala je .

***

Na onoj poslednjoj pauzi - pauzi u selu Mosko, kada smo bili pred sam ulazak u Trebinje, u cik zore kada smo se probudili, obavili smo prijavljivanje vodiču za izlete i prikupili novac za ove fakultative.

Imali smo čitavu noć da dobro razmislimo o tome kako bismo da iskoristimo ova dva dana, na šta želimo da idemo, na šta ne želimo da trošimo vreme.

Nakon što smo obavili razgledanje manastira Tvrdoš i crkve Hercegovačka Gračanica, otišli smo do parkinga u Trebinju da pokupimo ostatak grupe, a zatim i do hotela da se smestimo.

***

Kada je završila sa obraćanjem, Kristina je prošla kroz autobus da nam podeli vaučere koje je agencija Travellino pripremila za nas (i to mi se iskreno jako dopada), a u kojima su se nalazili svi podaci koje je trebalo da imamo uz sebe --- ponovni opis fakultative, cene fakultativa, adrese hotela u kojima ćemo boraviti (Etage, Viv i apartmani Marija ovoga puta su bili u ponudi agencije), brojeve telefona i naziv hotela u kojima smo bili smešteni, kao i kontakte vodiča Kristine.

Mi smo bili smešteni u hotelu Etage, a lično mislim, a po priči ostalih putnika, da je hotel Viv bio za nijansu bolji i app Marija najbolji.

Ovako su izgledali ti vaučeri koje nam je Kristina podelila, a u ime agencije Travellino

** Hoteli "Viv" i "Etage" i apartmani Marija

Oba hotela su se nalazila u samom centru grada. Razdaljina od hotela do hotela je nekih 5 do 7 minuta hoda i nalaze se odmah pored bolnice, što je meni iskreno bilo i malo čudno, ali verovatno da postoje opravdani razlozi zašto je to tako.

U Trebinju i nije teško biti u centru grada, s' obzirom da je reč o jednom gradiću koji je poprilično na skučenom prostoru.

Ovo su smeštajni kapaciteti koji su ovoga puta bili u ponudi. Nisu uvek isti.

Tačna lokacija hotela Etage

Tačna lokacija hotela Viv

Tačna lokacija apartmana Marija

***

Kada smo završili sa obilaskom manastira i crkve, smestili smo se u hotele, i nakon toga imali smo  slobodno vreme da ga iskoristimo onako kako smo mi to želeli.

TURISTIČKI INFO-CENTAR

Sve informacije koje su nam bile potrebne za kretanje po gradu dobili smo od Kristine u toku samog razgledanja grada, i tom prilikom nam je lepo objasnila orijentaciju, kako se ide do jednog hotela, i stiže do drugog, gde nam se nalaze dobri restorani, gde se nalazi dobra brza hrana, šta bismo mi to još mogli da posetimo u naše slobodno vreme, da nam ne bude dosadno i da na najkvalitetniji mogući način iskoristimo vreme koje imamo, a ja sam iskoristila priliku i još dok smo obilazili grad, svratila sam do Turističkog info-centra da pokupim mape i kupim razglednice, jer je bila subota i centar uveče nije radio.

Turistički info-centar
Radnim danima radi od 8 do 20 h
Vikendom od 9 do 14 h

!!! Zanimljivo ... Vikendom kada najviše turista ima - radi skraćeno.

Centar se nalazi odmah preko puta Trga platana u Trebinju, a u blizini spomenika Njegošu, takoreći dijagonalno od njega, a na adresi Jovana Dučića bb.

Unutrašnjost Turističkog info-centra

Ovde možete pronaći raznovrstan promotivni materijal, razglednice i turistički film, mape grada, brojne suvenire i proizvode kućne radinosti.

Ljubazno osoblje Vam stoji na raspolaganju za sve potrebne informacije.

3/ Odlazak na večeru uz muziku

Oni koji su tako želeli mogli su imati čitavo popodne i čitavo veče za sebe, za slobodno vreme u Trebinju, a oni koji su ipak bili raspoloženi za neku akciju, za njih je bila pripremljena još jedna fakultativa, a to je odlazak na večeru uz muziku.

Večera se uglavnom sastoji iz glavnog jela i salate, da li bude neko piće ili neki dezert, to već zavisi od broja prijavljenih, a od tog broja zavisi i restoran u kojem će biti večera organizovana.

Od broja prijavljenih zavisi i da li će biti realizovana ova fakultativa, nekada se realizuje, nekada ne, nije slučaj kao sa Dubrovnikom ili sa Tvrdošem i Gračanicom, gde uglavnom ide 100% ljudi, ovde je već ovako individualno i zavisi od toga koliko je grupa raspoložena.

Ono što je Kristina mogla da nam obeća sigurno jeste da će biti jako ukusna hrana i da to uglavnom bude ili junetina ispod sača ili roštilj, salata, a prilog koji bude jeste pečeni krompir i nešto još uz to da li piće dobrodošlice. Da li bude jedno piće po vašem izboru ili bude neki dezert možda neko predjelo, to već zavisi od restorana šta ima u tom trenutku da nam ponudi.

Ovaj odlazak na večeru i na jednu malu zabavu koštao je 15 .

***

Oni koji su i odlučili da idu organizovano na večeru, morali su samo voditi računa o tome da ujutru budu spremni da se u 8,3o h kreće put Dubrovnika.

Pre toga je bio organizovan doručak u sva 3 hotela, s' tim što su 2 hotela bila bukvalno spojena jedan sa drugim. U subotu ujutru, po dolasku u Trebinje smo se i dogovarali u koje vreme će biti doručak, u nedelju, da bismo ustali malo ranije, da obavimo sve što je potrebno i da u 8,3o h krenemo put Dubrovnika.

Do Dubrovnika nas je delilo svega 3o-ak km i nismo imali mi tu puno vožnje, međutim imali smo granicu da pređemo.

Kristinino upozorenje je bilo da je prelazak granice umeo preko leta da bude jaaako problematičan u smislu čekanja. Zaista se jako dugo čekalo na prolaz, međutim ovo je već bio kraj septembra, odnosno kraj sezone, tako da se ni ona, a ni mi nismo nadali nikakvim velikim gužvama i nekom velikom prometu vozila i verovali smo da ćemo iskoristititi i ovaj dan u potpunosti. I tako je i bilo - granicu smo prešli brzo i bez ikakvih problema.

4/ Odlazak u Dubrovnik /i vožnja brodićem/

Kristina nam se opet obratila rečima:

A kako ja to da najavim Dubrovnik?

"Šta reći o gradu koji čini mi se samo izgovaranje njegovog imena govori dovoljno za sebe. Grad koji je jedan od najočuvanijih srednjevekovnih utvrđenja danas, grad koji danas ima svega negde oko 200 stanovnika, mislim na onih najhrabrijih 200 stanovnika koji žive u samom starom gradu, i pitanje je koliko će još ovde ostati, zato što sve više UNESCO preti da će ovaj grad postati grad-muzej.

To će biti grad koji će biti potpuno zatvoren za svakodnevni život i služiće samo kao grad koji treba da pokaže kako se to nekada živelo u srednjem veku, i grad koji treba da čuva uspomenu na ono vreme kada je Dubrovnik bio najveća trgovačka luka, najjača trgovačka država, država koja je imala toliko jaku diplomatiju da su se svi ugledali na nju, luka koja je imala jako specifičan odnos čak i u Osmanskom Carstvu i grad koji pre svega odiše jednom romantikom, jednom nostalgijom i grad koji zaista može da vas natera da se osećate posebno i da ponesete sa sobom najfinija, najnežnija i najnostalgičnija osećanja.
Tako da sam potpuno sigurna da ovaj grad nema dobru najavu, da su sve reči male za ono što ćemo videti, i čak i da ste bili u Dubrovniku 5, 6, 10 puta, čini mi se da nikada nije dosadno ponovo doći u njega.
E mi ćemo u Dubrovniku biti do nekih 16,3o ili 17,oo sati popodne i imati vremena apsolutno za sve.

Dakle, ukoliko nas vreme posluži, a trebalo bi barem u popodnevnim satima, i za neku plažu za one najhrabrije, i za uživanje u ručku i za uživanje u kafi i za šetnje i za dobar sladoled, dakle ponovo ću vam ja sve te podatke dati na vreme, gde šta možete da nabavite, sve što vam je potrebno za potpuno uživanje.

*** Vožnja brodićem **
U sklopu ove fakultative ovog odlaska u Dubrovnik, imali smo još jednu podponudu, a to je vožnja brodićem.
Nešto što je uvek popularno, nešto što je uvek interesantno, nešto što uvek ima svoju draž, i jedinstvena prilika je da u toku ovog obilaska Dubrovnika vidimo i kako to Dubrovnik izgleda sa mora, kako izgleda sa one druge strane, da bacimo pogled na bedeme koji se baš i ne vide tako dobro sa kopna, i naravno da opkružimo oko čuvenog ostrva Lokrum, ostrva koje je poznato po najčuvenijoj legendi vezanoj za Dubrovnik, i koju nam je Kristina pričala kada smo krenuli za Dubrovnik, ostrva koje danas čuva najstarije ostatke života na ovim prostorima. Ostrvo koje danas služi i kao omiljeno šetalište i izletište za stanovnike Dubrovnika.

Ostrvo Lokrum na mapi

"Ukoliko želite da imate dovoljno vremena odmah to da vam kažem to je obično pitanje koje prvo usledi kada pričamo o vožnji brodićem imaćete vremena, uglavnom ja to fino dogovorim, tako da čim dođemo u Dubrovnik da odmah odemo na vožnju brodićem, vi to odradite za nekih 45 minuta koliko otprilike traje ova vožnja, tako da vam ne oduzima previše vremena, šta više zaista obogati vaše vreme provedeno ovde i nakon toga vi imate sasvim dovoljno vremena za sve druge aktivnosti  koje ste planirali u Dubrovniku.
Naravno i ovde ću vam dati instrukcije i dati sve podatke i sve informacije o tome kako još možete provesti vaše slobodno vreme, gde možete otići, koliko košta ulaz za koji muzej, za obilazak zidina i sve te neke tehničke stvari. Mislim da je sada isuviše rano da pričamo o tome, tako da otom potom kada budemo krenuli ka Dubrovniku, tada ćemo pričati i o tome.
Povratak iz Dubrovnika biće negde oko 16,30 ili 17,oo sati popodne, u zavisnosti od toga kada stignemo u sam grad i nakon toga se istim putem kojim smo i došli vraćamo nazad za Beograd."

***

Ono što je u subotu ujutru Kristini bilo jako važno jeste brojno stanje za večeru i brojno stanje za brodić, zato što su to 2 fakultative gde se sarađuje sa partnerima iz ovih zemalja, tako da je njima morao da se dojavi tačan broj zainteresovanih putnika, a što se tiče Gračanice i Dubrovnika, to je nešto što je moglo da podnese određene promene.

Nakon toga Kristina nam je svima podelila vaučere agencije.

** Kada se stiže u ponedeljak u Beograd?

Plan je takođe bio da u ponedeljak negde u prepodnevnim satima stignemo u Beograd. To Kristina nije mogla da nam precizira, jer je zavisilo kako ćemo proći na granicama, koliko ćemo se zadržati na pauzama itd. Oko 6, 7 ili 8,oo sati je trebalo da bude vreme kada ćemo stići.

Evo i tačnog vremena kada smo bili u Beogradu --- 5,15 h stigli smo na parking SC.